PALVELUT JA LAATU
Nero -sarjan liitännäisiä visoja ja juonnettu (alkujaan QuizOn? -musiikkitietovisa) on tuotettu vuodesta 2008. Ensimmäisestä visasta lähtien visaajia on pyydetty antamaan suora palaute visoista, jotta itse tuotetta voidaan kehittää edelleen. Vuonna 2013 visa otettiin mukaan epäviralliseen musiikkitiedon SM-visaohjelmaan. Turussa, QuizOn?in kotipaikassa visa on isännöity vuosina 2014, 2017 ja 2022.
Visakehityksen kannalta edellytys visan kehittämiselle on ollut suora ja välitön yhteys visaajiin. Millon visaajat ovat olleet epätyytyväisiä jonkin tyylin kysymyksiin, se on otettu huomioon; kun ne on korvattu toisenlaisilla kysymyksillä, ne eivät ole taas miellyttäneet toista ryhmää. Visakysymysten muotoilussa on ollut usein heikkouksia, mutta samojen haasteiden kanssa painivat kaikki visakysymysten tekijät. Televisiotietovisailuissa muotoilu on nykyään hyvin yksinkertainen, koska visaajat taistelevat aikaa vastaan ja vastaus on annettava nopeasti - yhtään monimutkaisempia kysymyksiä ei ehtisi annetussa ajassa välttämättä edes lukea.
Tästä syystä Nero -sarjan visat tuotetaan graafiseen muotoon niin, että kysymykset ovat luettavissa monitoreilta visan aikana. Toki visa voidaan esittää suusanallisesti, mutta silloin on hyvä toistaa kysymys visaajille, koska kysymys ei ole näkyvillä. Koska kysymykset tulevat monitoreille, on annettava ensin visaajille aikaa lukea kysymykset. Sen jälkeen vastausaikaa on minuutista puoleentoista minuuttia (poislukien erilaiset pulmatehtävät, joihin aikaa annetaan kolmesta neljään minuuttia ja musiikkitietovisat, joissa aika on noin puoli minuuttia). Graafinen esitys kuin myös annettu vastausaika on hyväksi koettu ja visaajien yleisesti hyväksymä.
Samoin visan sääntöjä on muokattu vuosien kuluessa vastaamaan visaajakokemuksen kannalta järkevää ja miellyttävää. Säännöt on kohtuullistettu ja järkevöity suhteessa useisiin muihin visoihin. Tämän kehityksen taustalla on puolestaan se, että itse visatuottaja on myös aktiivinen visaaja. Ilman omaa kokemusta visailusta, Nero -sarjan tuotteiden visojen kehittämisestä puuttuisi jälleen yksi näkökulma. Tuotekehityksen kannalta tärkeää on, että eri näkökulmat kohtaavat toisensa.
Visa on palveluiden A ja O. Se on visatuotannossa päätuote. Kaikki muut visan menekkiä tukevat palvelut tulevat ja kehittyvät sitä mukaan, kuin niistä saadaan palautetta. Tästä syystä, mikä ikinä taho visan tilaa, on palveluiden ja niiden laadun kehittämisen kannalta tärkeää antaa palautetta sekä kehitysideoita. Myynnin tukemiseksi ja tiedotuksen edistämiseksi Nero -sarjan visoille avattiin tili Facebookiin (Yleisnero) syksyllä 2021 ja Instagramiin (nerosarja) kesällä 2022. Lisäksi myynninedistämiseksi on tehty erilaisia tiedotustarkoitukseen käytettäville monitoreille jaettavia mainoksia ja suunniteltu julisteita.
Siinä missä Nero -sarja on kehittynyt vaativan visaajayleisön edessä (Suomenmestareita, maailmanmestaruusvisoissa menestyneitä, paljon visaavia, kevyemmin harrastavia visoista innostuneita, satunnaisia visaan eksyneitä), se on Turussa vakiinnuttanut asemansa tilaajayritysten edessä, jotka eivät osaa vaatia enempää mainosmateriaalia ja tiedottavat itse visoista eli ovat pääsääntöisesti tiedottamatta. Koska Nero -sarja ei ole saanut palautetta yrityksiltä, jotka visaa tilaisivat, sen myynninedistämis- ja muu graafinen aineisto kehittyy vasta palautteiden myötä - kuten visatkin. Visan hinta 30 euroa on osittain alhaalla sen vuoksi, että yritykset uskaltaisivat ottaa paremmin riskin ja olla mukana tässä kehityksessä. Jos tilaajia ei tule, käy kuten tasokkaille baareille, jotka tarjoavat erilaisia drinkkejä, viinejä, mutta vain muutamaa erikoisolutta, mutta eivät saa asiakkaita, koska asiakkaat eivät kerro, että he juovat vain Lapin Kultaa (palautteiden ansiosta varastoihin voisi tilata Lapin Kultaakin). Tästä syystä visaajat valitsevat naapuribaarin. Tai kuten ravintoloille, jotka tarjoilevat täyslihapihvejä erilaisissa kastikkeissa alle omakustannushinnan, mutta asiakkaat haluaisivat ranskalaisia perunoita ja nakkeja tuplahintaan, mutteivät esitä toiveitaan. Mahdolliset asiakkaat valitsevat halvan, tappiota tekevän luksusravintolan sijasta kalliin nakkikioskin.
Visoissa, yritystoiminassa, kuten elämässä yleensä kehitys jatkuu. Kulttuuri muuttuu, vaatimukset muuttuvat. Tästä syystä on oltava aina avoin palautteelle ja otettava vakavasti, mikä ikinä huoli tai asia niin visaajilla kuin visantilaajilla on. Kun visatuote on sitä tuottavan yrityksen mielestä "valmis", usein palautetta on lopulta vaikeampi ottaa vastaan tai hyväksyä. Tällöin ääni kellossa muuttuu, eikä visoja tuottava yritys enää huomioi erilaisia kehitysideoita tai tuotteisiin kohdistuvaa kielteistä palautetta. Myynninedistämisen kannalta tällaiselle yritykselle tärkeintä on saada tuotetta kaupaksi, eikä enää jatkokehittää sitä. Nero -sarjan tuotteet kuin sen tiedotusmateriaali on ja pysyy auki erilaisille ideoille sekä palautteille.
Samoin, jos tuotteiden kohdalla on jotain epäselvyyksiä, niistä kannattaa aina kysyä sen sijaan, että valitsee sellaisen tuotteen, joka vaikuttaa "ymmärrettävältä" ja on kalliimpi - ikään kuin merkkinä "laadusta". Nero -sarjan tuotteita eli visoja tuotetaan sillä ajatuksella, että kansallisen tason huippulaatua voidaan tuottaa halvalla. Vaikka Nero -sarjan tuottaja ottaa taloudellisen riskin, riski on tietoinen: vain tyytyväisten asiakkaiden ja visaajien kautta visatuotantoyrityksellä on mahdollisuus menestyä. Sen tarkoitus on yhtäältä saavuttaa uusia asiakkaita pois kalliimmista tuotteista ja helpottaa baari- sekä ravintola-alan tilannetta.